Trening Full Body Workout vs. Split – podsumowanie video

Obecnie w sieci można znaleźć bardzo wiele materiałów z poradami dotyczącymi treningu siłowego. Jednym z moich ulubionych osób jest kanał Jacka Bilczyńskiego. Na każdy temat wypowiada się w profesjonalny sposób podając bardzo dużo faktów popartych właściwymi źródłami swojej wiedzy. Pomimo tego że obejrzałem bardzo dużo jego filmów często potrzebuje przypomnieć sobie kilka faktów. Poniżej znajdzie się lista najważniejszych faktów na temat różnic pomiędzy treningiem dzielonym i całościowym.

Temat jest o tyle ciekawy gdyż właśnie ostatnio postanowiłem wrócić do treningu pełnego również za sprawą przeczytanego wywiadu z Dwayne Johnson’em. Wspomniał w nim że w pewnym momencie aby zmaksymalizować efekty redukcji przeszedł na trening całościowy. Tylko taki trening był wstanie zapewnić mu odpowiednią stymulację aby efekty redukcji były zadowalające.

Wnioski:

  • bardzo wiele porad jakie możemy znaleźć w sieci mają czysto kulturystyczne podejście,
  • trening dzielony lepiej spisuje się wśród zawodowych,
  • 9/10 osób nie powinno stosować podejścia kulturystycznego,
  • trenowanie jednego dnia tylko bicepsu i tricepsu jest stratą czasu gdyż są to zbyt małe grupy mięśniowe,
  • dla większości osób dużo lepiej spisze się trening całego ciała,
  • poza treningiem ciała można stosować podział na górną i dolną część ciała,
  • trening całego ciała jest bardzo efektywny, mięśnie są stymulowane mniejszymi bodźcami jednak bardziej regularnie,
  • trening może potrwać około 40 minut i zaangażować większość grup mięśniowych,
  • ważne aby wykonywać ćwiczenia wielostawowe,
  • przykładowy trening dla 4 dni w tygodniu: poniedziałek – górna część ciała, wtorek – dolna, środa odpoczynek, czwartek znowu góra,
  • warto również zmieniać ilość powtórzeń i serii,
  • najlepszą wersją progresji jest progresja ciężarem.